Search by category:

Brewdog-omaa luokkaansa panimoiden joukossa

Brewdogin taival alkoi Britanniasta, tarkemmin sanottuna Fraserburghista, Skotlannista.

Vuonna 2007 kaverukset James Watt ja Martin Dickie (ja yksi koira) totesivat kyllästyneensä markkinoilla olevaan liian tavanomaiseen ja mielikuvituksettomaan oluttarjontaan, ja päättivät ottaa ensimmäisen askeleen ja jakaa ajatuksensa hyvästä ja laadukkaasta olutvalikoimasta janoiselle kansalle.

Aluksi toiminta olikin kuten missä tahansa pienpanimossa, otettiin hurja pankkilaina, vuokrattiin kiinteistö ja hankittin oluen valmistus laitteet. Panimotoiminta oli alkuun käsityötä, jopa pullotus tehtiin manuaalisesti. Tuotteita tehtiin ensin pieniä määriä ja niitä myytiin suoraan pakettiauton peräkontista paikallisilla markkinoilla.

Nopea nousu kansan suosikiksi

Vuosi 2008 oli merkittävä Brewdogin taipaleella, panimo nousi suuren yleisön tietoisuuteen tuomalla markkinoille vahvimman koskaan valmistetun oluen Britanniassa. Tämä sai laajaa julkisuutta mediassa ja ei pelkästään positiivista. Samana vuonna kaverukset päättivät ruveta viemään oluitaan ulkomaille, aluksi Ruotsiin, Japaniin ja Amerikkaan. Toisena toimintavuotenaan Brewdog oli jo kasvanut Skotlannin suurimmaksi itsenäiseksi panimoksi.

2009 Brewdog oli nopeimmin kasvava vaihtoehto-panimo Britanniassa. Punk IPA oluesta tuli Skandinavian myydyin IPA. Panimo myös aloitti “Equity Punk”-osakesysteemin, näin panimo avasi osakekantansa markkinoille. Yli 1300 henkilöä sijoitti osakkeisiin heti, ja näin pohja Brewdogin yritysmallille oli valmis.

Brewdog myös tarkoituksella rikkoi oluen valmistuksen “rajoja” tuomalla markkinoille tällä kertaa maailman vahvimman oluen, Tactical Nucler Penquinin (32%). Muihin markkinointi tempauksiin kuului oluen kypsyttäminen kalastusaluksen kannella ja valtavirta olutmerkkien pullojen särkeminen golfmailoilla julkisesti. Vaikka samaan aikaan Britanniassa vallitsi pahin lamakausi miesmuistiin, Brewdog lisäsi myyntiään 200%.

Seuraavana vuonna Brewdog aloitti maailman valloituksen baariympyröissä. Ensimmäinen Brewdog baari perustettiin Aberdeeniin, Skotlantiin. Tämä oli kahdelle miehelle ja koiralle toteutunut unelma.  Vastaanotto oli niin positiivista, että se yllätti kaverukset täysin.

Samalla tuli kultamitali Hardcore IPA:lle World Beer Cupista ja Jamesista tuli nuorin koskaan “Vuoden Yrittäjä”-palkinnon saanut Skotlannissa. Fraserburghin panimorakennus alkoi käydä ahtaaksi tässä kohtaa. Ensimmäinen osakkeenomistajille suunniteltu kokoontuminen lumisessa Aberdeenissa pidettiin 2010 Joulukuussa.

Uusia baareja ja osakkeita

2011 Aberdeenin baari osoittautui niin suosituksi, että ei kannattanut jäädä toimettomaksi sillä saralla, vaan tilaisuus tuli avata heti perään uusia baareja Edinburghiin, Glasgowiin ja Lontooseen. Lontoon valloitus aloitettiin näyttävästi ajamalla Brewdog-tankilla Camden townin läpi. Samana vuonna tehtiin hulluja kokeiluja, valmistettiin olutta merenpohjassa ja tarjoiltiin olutta peuran päästä tehdystä hanasta. Samalla liikevaihto kasvoi jälleen 200%.

Mikä tärkeintä, laukaistiin Equity Punks II, ja laskettiin liikkeelle lisää osakkeita. Kiinnostus ylitti jälleen odotukset ja sijoituksia kerättiin 2,2 miljoonaa puntaa. Osakkeenomistajia oli jo yli 5000.

Vuoden loppuhuipennuksena Martin pukeutui Kuningattareksi vuodenlopun videoblogiin.

Vuosi 2012 toi mukanaan isoja muutoksia, vain 5 vuotta aiemmin syntyneestä unelmasta oli tullut totta. Fraserburghin panimo vaihtui moderniin Eco-panimoon Ellonissa. Uuden panimon myötä tuotantoa pystyttiin nostamaan 95%. Brewdog valittiin nopeimmin kasvaneeksi yritykseksi Skotlannissa. 6 uutta baaria avattiin ympäri Britanniaa.

Vuosi 2013 toi 10.000 uutta sijoittajaa panimolle. Brewdogin oma tv-show aloitti USA:ssa.

Brewdogin ensimmäinen baari ulkomailla avattiin Tukholmassa ja avajaisten kunniaksi pidettiin hautajaiset tylsille oluille Tukholman keskustassa. Kaverukset suhtautuivat huumorilla kuullessaan, että Kiinaan oli avattu Brewdogin jäljitelmä baari. Samana vuonna lanseerattiin huippusuosittu Jack Hammer-olut ja tuplattiin uuden panimon tilat.

Seuraavana vuonna Brewdog siirtyi jo Euroopan ulkopuolelle perustamalla uusia baareja niinkin kauas kuin Brasiliaan ja Japaniin. Markkinoille tuli 36 uutta Brewdog olutta, toinen kausi tv-showsta tuli ajankohtaiseksi ja jo 55:ttä olutta vietiin ulkomaille. Brewdogilla oli tässä vaiheessa jo 358 työntekijää.